Paragrafen

Bedrijfsvoering

We leven in een veranderende samenleving waarbij diverse ontwikkelingen om een andere aanpak en aanpassingsvermogen vragen. Alle veranderingen hebben effect op de rol van de gemeente ten opzichte van onze  inwoners. We verschuiven steeds verder van een ‘alwetende gemeente’ die alles organiseert naar een gemeente waarin de inwoner vaker aan het roer staat. We werken meer samen en hebben veel contact met onze inwoners, ondernemers, instellingen, dorpsbelangen en wijkverenigingen. We ondersteunen waar nodig en mogelijk bij initiatieven die vanuit de samenleving komen. En werken daarbij graag samen met andere partijen, zoals de Politie, Carrefour en Mercatus.

Een economische opleving, de Omgevingswet, de roep om samenwerking, verdergaande digitalisering: het zijn voorbeelden van ontwikkelingen die maken dat we als gemeente sneller en vaker horen te anticiperen op steeds veranderende omstandigheden. Onze medewerkers moeten hiermee leren omgaan en flexibel, “agile” worden. We zetten hiervoor andere manieren van werken in: afhankelijk van de vraag of opgave  maken we met elkaar keuzes over hoe we iets aanpakken en houden we  oog voor andere belanghebbenden.

In 2020 hebben we voor de 2de keer een ‘organisatiefoto’ gemaakt. Hierbij kijken we naar drie elementen binnen onze organisatie: arbeidsindeling, beslissingsbevoegdheden en coördinatemechanismen. De resultaten van dit onderzoeken maken duidelijk(er) waar we zaken kunnen verbeteren of aanpassen om zo georganiseerd te zijn en blijven dat we de opgaven die op onze gemeente afkomen aan kunnen.

De beperkende maatregelen door Corona zijn in 2020 van invloed geweest op de manier waarop we als gemeente ons werk doen. Zo heeft het merendeel van onze medewerkers thuis gewerkt. Een leerzame periode, met veel nieuwe inzichten over de wijze waarop onze medewerkers hun werkzaamheden vanuit huis kunnen uitvoeren. Daarmee is een nieuw perspectief ontstaan: het lijkt erop dat thuiswerken vast onderdeel wordt van het nieuwe normaal. Dit moet goed ondersteund worden en leidinggevenden zullen ook andere manieren van aansturing, coaching moeten ontwikkelen en zorgen dat ze verbinding houden met hun medewerkers.

Dienstverlening (KCC)
We ontwikkelen onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers door. We zijn bereikbaar via telefoon, mail, post, digitale kanalen, onze balies, maar ook via sociale media. We bieden steeds meer producten en diensten digitaal aan. Onze website is volledig ingericht op de klantvraag en niet meer op informatie die wij willen delen. We monitoren hoe onze dienstverlening wordt ervaren en brengen verbeteringen aan waar nodig. In onze communicatie zijn we open, transparant en vriendelijk.
Tijdens de beperkende maatregelen rondom Corona is de dienstverlening vanuit ons KCC gewijzigd. Zo is de vrije inloop gestopt en wordt uitsluitend gewerkt  Dat maakte het mogelijk regie te zetten op wie we wanneer ontvangen op het gemeentehuis.  Dit heeft gevolgen voor de klanten die liever of uit gewoonte zonder afspraak naar het gemeentehuis komen om een product of dienst af te nemen. We willen in 2021 onderzoeken of het werken op afspraak structureel kan worden ingepast. Dus ook als Corona ons leven op termijn minder gaat beheersen.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2020 10:20:30 met de export van 11/13/2020 10:14:32