Het kan voorkomen dat mensen ontevreden zijn over een besluit of over ons handelen. Zij kunnen dan een klacht of een bezwaar indienen. Onze klachtencoördinator zoekt bij klachten over ambtelijke handelen altijd persoonlijk contact. Als het gaat over bezwaren bieden we bezwaarmakers altijd de mogelijkheid van een informeel gesprek (Mediation) aan. Vaak is deze informele wijze van afhandeling succesvol en is behandeling in een onafhankelijke bezwarencommissie niet meer nodig. Deze werkwijze wordt eveneens ingezet bij conflicten tussen inwoners onderling, tussen ondernemers en inwoners en tussen inwoners/ondernemers en gemeente. Mogelijk zullen onze mediators of gespreksbegeleiders ook een rol gaan spelen bij de Omgevingswet. Dat kan zijn voor geven van trainingen (gesprekstechnieken) of in de rol van voorzitter/gespreksbegeleider van de intaketafel of omgevingstafel.
Schaarse vergunningen zijn vergunningen waarvan het aantal beperkt is. Hierdoor kunnen er meer gegadigden zijn dan vergunningen. Bekende voorbeelden zijn standplaatsvergunningen en marktvergunningen. Voor subsidies geldt dat een subsidie schaars is als een subsidieplafond is vastgesteld. Bij het verlenen van een schaarse vergunning dan wel schaarse subsidies geldt het gelijkheidsbeginsel. Op basis van een impactanalyse wordt in beeld gebracht of en waar wijzigingsvoorstellen en aanpassingen in werkprocessen nodig zijn.