De kosten in de grond, weg- en waterbouw (GWW) blijven stijgen. Dit is al enige tijd gaande en de indexatie kon nog opgevangen worden, vooral door de kortingen die gegeven worden in contracten. De verwachting is dat bij langdurige contracten budgetten voldoende zijn, maar er is wel sprake van een risico op verhoogde prijzen.
De markt voor het thermisch reinigen van teerhoudend asfalt is nog niet op het oude niveau. De landelijke verwerkingscapaciteit is niet toereikend voor de aanvoer van teerhoudend materiaal en alle depots liggen vol. Met het vaststellen van onderhoudsmaatregelen wordt getracht hier rekening mee te houden.
Echter zien we dat in het bijzonder de wegen in het buitengebied verouderd zijn. De asfaltconstructies gaan richting het einde van hun levensduur. Dit feit samen met de droge/hete zomers in combinatie met zettingen in het gebied zorgen voor een versnelde achteruitgang. Daardoor moeten we steeds “dieper” om schades te herstellen (daar waar de teerhoudend lagen zitten)
In het uitvoeringsplan onderhoud wegen worden de onderhoudsmaatregelen bijgesteld op basis van de afgesproken verlaging op de budgetten voor onderhoud. Echter zien we wel dat tijdens de daadwerkelijke uitvoering de niet direct zichtbare schades naar boven komen. De nieuw op te stellen visie mbt de vervangingsopgave icm het nieuwe GVVP moet kaders gaan bieden over hier mee om te gaan. De opgelegde bezuinigingen worden verwerkt in het volgende op te stellen uitvoeringsplan. In dit plan is naar alle waarschijnlijkheid het uitgangspunt om alleen de noodzakelijke schades mbt de veiligheid van het verkeer aan te pakken.