Ambities

Ambitie 4 - Een aantrekkelijke woon- en leefomgeving

Ambitie 4 - Een aantrekkelijke woon- en leefomgeving

Doelstelling

Een aantrekkelijke woon- en leefomgeving in Emmeloord en de dorpen.

Portefeuillehouder(s)

Anjo Simonse

Wiemer Haagsma

Marian Uitdewilligen

Trends en ontwikkelingen

Bewonersparticipatie
Bewoners denken, praten en doen steeds vaker mee als hun omgeving verandert. Dit geldt ook bij de inrichting en beheer van de (groene) openbare ruimte.

Invoering van de Omgevingswet
De nieuwe wet raakt alle domeinen binnen de leefomgeving. De wet treedt naar verwachting op 1 januari 2022 (de wet is met een jaar uitgesteld) in werking.

Veranderende woningmarkt
De woningmarkt is conjunctuurgevoelig. Het is op het moment van schrijven nog niet duidelijk wat de gevolgen zijn van de coronapandemie -die wereldwijd inmiddels vergezeld is door negatieve economische effecten- op de woningmarkt. De economische effecten kunnen vertrouwenseffecten op (particuliere) investeerders hebben. Ook veranderende woonwensen van mensen zorgen voor bewegingen op de woningmarkt.

Woonvraag van buiten de gemeente
Er is sprake van een landelijk woningtekort. Hierbij wordt ook naar Flevoland gekeken voor oplossingen. De provincie Flevoland heeft de motie Koerhuis (100.000 woningen) opgepakt en is het project “Flevoland bouwt voor Nederland” gestart. Noordoostpolder is hier volop bij betrokken met de overige Flevolandse gemeenten. Noordoostpolder wil een bijdrage leveren aan het oplossen van het woningtekort. Daarnaast wordt vanuit de regio Zwolle een woonvraag verwacht. De groeiopgave voor de Regio wordt geschat op 20.000-25.000 woningen. In grote brokken zijn dat ruim 15.000 woningen in de stad Zwolle en 10.000 woningen in de regio. Regio Zwolle is een samenwerkings-verband van 22 gemeenten en 4 provincies. We hebben bij het bouwen van extra woningen oog voor wat onze samenleving kan dragen.

Reguliere bedrijfsvoering

Inrichting en beheer openbare ruimte
Groenvoorzieningen, waterpartijen, bossen, speelplaatsen, begraafplaatsen en riolering zijn onderdelen van de openbare ruimte. De gemeente zorgt voor de aanleg en het beheer daarvan en past infrastructuur aan als dat nodig is.
In 2021 zijn de kosten voor het beheer een aandachtspunt. Door nieuwe wensen en eisen (zoals inzet van duurzaam elektrisch gereedschap) stijgen de prijzen voor de uitvoering van het werk. Tegelijk is er vanaf 2021 minder budget voor de uitvoering van het werk.

Het (laten) opstellen en actueel houden van bestemmingplannen (Wet ruimtelijke ordening)
Gezien de vele verschillende wensen van bijvoorbeeld inwoners en bedrijven maken we flexibele bestemmingsplannen. Ook kunnen zij zelf een bestemmingsplan opstellen. Wij begeleiden en toetsen het dan. Zo kunnen we goed inspelen op de vraag vanuit de samenleving. We stellen plannen op voor bijvoorbeeld woningbouwlocaties en uitbreiding van bedrijventerreinen.

Vergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en Wet vergunningverlening, toezicht en handhaving)
Voor het bouwen van een bouwwerk en/of voor bedrijfsactiviteiten die hinder voor mens en milieu kunnen veroorzaken is een vergunning nodig. De omgevingsvergunning is een vergunning voor bouwen, milieu, natuur en ruimte. Verleende vergunningen controleren wij. Ook houden wij toezicht op bijvoorbeeld bouwactiviteiten en handhaven wij waar dat nodig is.

Prestatieafspraken maken met woningcorporaties (Woningwet)
Wij maken afspraken met woningcorporaties over de uitvoering van het woonbeleid. Woningcorporaties richten zich vooral op hun kerntaak: mensen met een laag inkomen goed en betaalbaar kunnen laten wonen. De afspraken gaan over kwaliteit, kwantiteit, betaalbaarheid, duurzaamheid, bijzondere doelgroepen en leefbaarheid.

Geografische informatie op orde houden (Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) en Wet Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT)
Wij houden geografische informatie bij. Die informatie gebruiken we voor besluiten en andere activiteiten. Dat doen wij met digitale plattegronden en luchtfoto’s.

Verstrekken van leningen
We geven verschillende leningen om bewoners op de woningmarkt te helpen. Zo biedt de starterslening starters op de koopwoningmarkt de mogelijkheid om op een verantwoorde manier extra geld te lenen. De starterslening overbrugt het verschil tussen de prijs van het huis en de (eerste) hypotheek bij de bank. De blijverslening is bedoeld voor eigenaren die hun woning bijvoorbeeld levensloopgeschikt willen maken.

Dorpen ondersteunen bij de uitvoering van hun dorpsvisies
Met de dorpen zijn dorpsvisies opgesteld. Wij ondersteunen de dorpen bij de uitvoering daarvan. Bijvoorbeeld door cofinanciering bij LEADER subsidies. LEADER is een Europese subsidie voor projecten die de leefbaarheid verbeteren.

Bouw- en woonrijp maken van woningbouwgronden en bedrijventerreinen
Nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen maken wij klaar om te gebruiken. Dat betekent: grondwerk, (bouw)wegen aanleggen e.d. en in een latere fase: bestrating, verlichting en groen aanleggen.

Gronduitgifte
Bij nieuwe bouwlocaties voeren wij een actief grondbeleid. Wij doen zelf de gronduitgifte voor die gebieden.

Verbonden partij(en)

GR IJsselmeergroep

GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek

Beleidskaders

  • Beleidsplan openbare ruimte 2014-2024 (2014)
  • Beleidsplan begraafplaatsen gemeente Noordoostpolder 2012-2022 (2012)
  • Nota Grondbeleid (2018)
  • DNA voor de dorpen (2009)
  • Beleid Arbeidsmigranten Noordoostpolder (2012)
  • Structuurvisie Noordoostpolder 2025 (2013)
  • DNA Emmeloord (2013)
  • Uitvoeringslab Nagele (2013)
  • Woonvisie Noordoostpolder: kansen grijpen (2020)
  • Programma LEADER 3 in Noordoostpolder (2016)
  • Beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving Noordoostpolder 2020-2023 (2020)
  • Prestatieafspraken met Mercatus, Stichting Huurdersbelang Mercatus, Woonzorg Nederland, bewonerscommissies Toutenburgh en Wijdeneshof (2020)
Deze pagina is gebouwd op 11/13/2020 10:20:30 met de export van 11/13/2020 10:14:32