Inwoners doen - zelfstandig of met de hulp van anderen – actief mee aan de samenleving en de arbeidsmarkt. Zij zijn financieel gezond, hebben (vrijwilligers) werk of dagbesteding, gaan naar school, hebben een sociaal netwerk en zijn voldoende zelfredzaam. |
Economische ontwikkeling De coronapandemie vergezeld van wereldwijde negatieve economische effecten heeft impact op de economie. Als gevolg daarvan raken meer inwoners werkloos. Een deel hiervan doet een beroep doen op de Participatiewet. De tijdelijke noodmaatregelen voor ondernemers voorkomen niet dat in 2021 meer bedrijven failliet zullen gaan of met grote schulden te maken krijgen. De druk op het besluit bijstandverlening zelfstandigen en de schuldhulpverlening voor ondernemers neemt toe. Corona kan ook voor psychische problemen zorgen. Mensen worden mogelijk eenzaam, raken hun baan kwijt en gaan op den duur wellicht meer drank en drugs gebruiken. Daarvoor waarschuwt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Het SCP raadt de overheid aan om risicogroepen goed in de gaten te houden. Het gaat dan om laagopgeleiden, jongeren, migranten, mensen met een arbeidsbeperking en zzp'ers. Veel Nederlanders hebben moeite met hun financiële administratie Het stelsel van inkomensvoorzieningen in Nederland is complex. Armoede en schulden veroorzaken stress wat een negatieve invloed heeft op de gezondheid. Als gevolg van economische ontwikkelingen verwachten we een toename van schuldenproblematiek. Samen met maatschappelijke partners zetten wij in op preventie en het voorkomen van schulden en armoede. In september is het financieel loket van start gegaan waar inwoners met vragen integraal geholpen of doorverwezen kunnen worden. Preventie en vroegsignalering zijn de sleutelwoorden in het beleidsplan schulddienstverlening. Effecten visie op het Sociaal Domein Met het vaststellen van de perspectiefnota 2021 e.v. is gekozen voor scenario 2: het afremmen van de groei en het stabiliseren van de uitgaven, inclusief aanvullende maatregelen (hierna: 2+). Dat betekent dat er structureel € 1,2 miljoen toegevoegd wordt aan het sociaal domein, maar dat er ook c.a. € 2 miljoen bezuinigd moet worden om de verwachte groei op te vangen. De inhoudelijke lijn uit het coalitieakkoord ‘voorkomen staat voorop’, blijft ongewijzigd. Maar er worden wel maatregelen genomen om de groei in het sociaal domein af te remmen. Zo werken we toe naar een overzichtelijk zorglandschap met minder aanbieders. Een scherpere indicatie tot maatwerk en een heldere definitie wat de gemeente vergoedt en wat tot ‘het gewone leven’ en de eigen verantwoordelijkheid van de inwoners behoort. We blijven investeren in preventie die aantoonbaar werkt in Noordoostpolder. Scenario 2+ is eind 2020 uitgewerkt in het beleidsplan sociaal domein. Daarna volgen het maatregelenplan en de deelplannen. |
Uitvoeren van de inkomensvoorzieningen, bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies Dit doen we op grond van de Participatiewet, Besluit bijstandverlening zelfstandigen, bijzondere bijstand, kwijtscheldingsbeleid, armoedebeleid en schulddienstverlening. Participatiewet Inwoners die zich maximaal ontwikkelen en participeren in de samenleving, daar is de uitvoering van de Participatiewet op gericht. Werken is een belangrijke vorm van participeren en zorgt ervoor dat inwoners een eigen inkomen verdienen. Wij ondersteunen inwoners bij het vinden en houden van werk. Werken is niet voor iedereen mogelijk. Voor alle inwoners geldt dat begeleiding gericht is op zo maximaal mogelijk meedoen in de samenleving. Daarin werken gemeente en WerkCorporatie nauw samen met Concern voor Werk, werkgevers, re-integratiebedrijven, onderwijs- en maatschappelijke instellingen. Zorglandschap transformeren De transformatie vraagt een nieuwe manier van werken. Dat geldt voor professionals uit het hele veld: gemeenten, zorg- en welzijnsinstellingen, onderwijs en werkgevers. De transformatie is een cultuurverandering en daarmee een uitdagend proces wat nog lange tijd in beslag zal nemen. |