Ambitie 1 - Gezonde gemeentefinanciën | ||
Doelstelling | ||
Een solide financieringsstructuur tegen zo laag mogelijke kosten en een begrijpelijke digitale presentatie van onze financiële documenten. | ||
Portefeuillehouder(s) | ||
---|---|---|
Hans Wijnants | ||
Trends en ontwikkelingen | ||
Op dit moment speelt de coronapandemie vergezeld van wereldwijde negatieve economische effecten een belangrijke rol binnen de financiën voor de gemeente. Daarnaast spelen er op dit moment veel internationale ontwikkelingen die ook effect hebben op Nederland. Neem bijvoorbeeld de Brexit, het handelsconflict tussen de VS en China, waar Europa inmiddels ook in betrokken is geraakt, de economische ontwikkelingen in Duitsland en Italië, de gespannen situatie in het Midden-Oosten en de mondiale vraagstukken rondom het klimaat. We zien dat al deze ontwikkelingen, waarbij de coronapandemie vergezeld van negatieve economische effecten de belangrijkste rol speelt, leiden tot economische krimp. Het is voor nu nog moeilijk te voorspellen hoe de economie zich zal ontwikkelen de komende periode. Welke effecten de ontwikkelingen op de Nederlandse economie, het regeringsbeleid, de overheidsfinanciën en ook op gemeente Noordoostpolder zullen hebben, is onzeker. We zien een forse daling in het binnenlandsproduct in 2020. In het tweede halfjaar zien we een stabilisering van de economie maar de toekomst blijft erg onzeker. De effecten van een economisch minder tij, zie je bij gemeenten meestal het eerst terug in de activiteiten van de grondexploitaties, de sociale zekerheid en de lokale economie. Door de zogenoemde ‘trap op – trap af’- methodiek voor het bepalen van de algemene uitkering, de belangrijkste inkomst van gemeenten, is er de kans dat de algemene uitkering wordt verlaagd, in lijn met de lagere overheidsuitgaven. De praktijk leert dat in tijden van minder economische voorspoed, kortingen op de algemene uitkering niet onmiddellijk plaatsvinden, maar met enige vertraging op gaan treden. De begroting 2021-2024 is structureel en duurzaam sluitend. Toch ligt er een opgave om de uitgaven van het sociaal domein beheersbaar te houden. Het geld dat we van het Rijk ontvangen, is onvoldoende om de kosten die we maken te dekken. Met de perspectiefnota is voor het Sociaal Domein gekozen voor variant 2+. Variant 2+ houdt in dat de bestaande gemeente Noordoostpolder niet kiest voor budgetneutraliteit voor de drie decentralisaties, waarbij budgetneutraliteit wordt gedefinieerd als dat er niet meer lasten voor de drie gedecentraliseerde taken mogen worden begroot dan er middelen via de algemene uitkering voor worden ontvangen. De raad heeft er wel voor gekozen de omvang van de budgetten minder te laten groeien dan op basis van autonome groei en loon- en prijscompensatie voor de komende meerjarenbegroting wordt verwacht. Een verdere toelichting over de keuzes in het Sociaal Domein wordt gegeven in programma 6. De Rijksbegroting geeft een beeld van de te verwachten keuzes van het kabinet en ook welke impact die hebben voor gemeenten. De voorliggende meerjarenprogramma-begroting is opgesteld op basis van de septembercirculaire. Om het huishoudboekje van de gemeente ook in de toekomst op orde te houden is het van belang om integrale afweging van doelen in relatie tot de (verwachte) financiële middelen scherp in het vizier te houden. Een structureel sluitende begroting en een goede balanspositie zijn twee stevige pijlers van een gezonde financiële positie van onze gemeente. We kiezen voor een structureel duurzaam sluitende begroting om te zorgen voor een houdbaar financieel beleid en daarmee voor een houdbaar voorzieningenniveau en een beperkte lokale lastendruk. Renteontwikkelingen Lokale lastendruk Noordoostpolder heeft het beleid dat (leges)tarieven met het inflatiepercentage mogen stijgen en dat heffingen zoveel als mogelijk kostendekkend zijn. Voor 2021 kunnen de heffingen van rioolrechten op het niveau van 2020 worden gehandhaafd. De dalende lijn van de kosten voor het afvoeren en verwerken van ons afval heeft in 2018 een kentering laten zien. Gescheiden afvalstromen leveren minder geld op en het verbranden van afval wordt duurder. Vanaf 2021 wordt een hernieuwd afvalbeleid ingevoerd. Dit afvalbeleid bestaat uit een vast bedrag en een bedrag per lediging. Effecten vennootschapsbelasting (Vpb) | ||
Reguliere bedrijfsvoering | ||
Treasuryfunctie De komende jaren worden grotere investeringen gedaan. Die zijn voornamelijk in Voorzien in Vastgoed (ViV) en de grondexploitaties opgenomen. Daardoor zal de structuur van de balans wijzigen. De bezittingen nemen toe, maar de liquiditeitspositie en ook de solvabiliteitspositie zullen afnemen. Wanneer alle vastgestelde raadsdoelstellingen met de geplande fasering de komende jaren worden gerealiseerd, moeten naar alle waarschijnlijkheid (langlopende) leningen worden aangetrokken. Voor de voorzieningen die wij duurzaam willen garanderen en waarvan de lasten structureel in de begroting gedekt moeten zijn worden in principe leningen aangetrokken op basis van projectfinanciering. Dit is essentieel om deze voorzieningen te kunnen blijven garanderen. Naast de reguliere aflossingen willen we leningen ook extra kunnen aflossen om voldoende begrotingsflexibiliteit en ambitiewendbaarheid te houden. We houden daarmee ook afhankelijkheid van vreemd vermogen binnen redelijke normen. De effecten van een aantal grotere investeringen worden als gevolg van raadsbesluiten nog deze begrotingsperiode 2021-2024 verwacht. Inning van gemeentelijke belastingen en heffingen Een sluitende meerjarenprogrammabegroting | ||
Verbonden partij(en) | ||
- | ||
Beleidskaders | ||
|