Groen
Het beleid voor de openbare ruimte staat in het Beleidsplan Openbare Ruimte 2014-2024 versie 2020 (hierna: BOR). In het BOR heeft u gekozen voor de onderhoudsniveaus in de openbare ruimte. Dit zijn onderhoudsniveaus volgens de landelijke normen van de CROW. Het BOR is het kader en er wordt gewerkt conform het uitvoeringsplan Openbare Ruimte, zoals bedoeld in artikel 19 van de Financiële beheersverordening gemeente Noordoostpolder.
Ontwikkelingen 2021
We gaan de groene buitenruimte minder intensief verzorgen. Veiligheid blijft prioriteit nummer 1, maar op het verzorgende onderhoud zoals grasmaaien en onkruidbestrijding doen we een stapje terug. Gelijktijdig zetten we in op het versterken van de biodiversiteit in de buitenruimte.
De afgelopen jaren is er op verschillende manieren ingezet op een kwaliteitsverbetering van de groene buitenruimte met het aanbrengen van meer kleurrijk groen. Dit project is in 2020 geëindigd. Het aangebrachte kleurrijke groen wordt goed onderhouden en heeft een positieve uitstraling op de omgeving.
Ook aan andere vormen van kwaliteit, zoals de technische staat van onderhoud, wordt vervolg gegeven. Dat doen wij door:
- Slechte plantvakken verbeteren. In plantvakken met slechte beplanting, is veel ruimte voor onkruid.
- Jaarlijks krijgen een aantal speelplaatsen een kwaliteitsimpuls.
- Renovatie van Wijkpark de Erven voorbereiden en aanbesteden. Uitvoering is gericht op eind 2021 met een doorloop naar 2022.
- Uitvoering te geven aan het in 2020 geactualiseerde Beleidsplan Openbare Ruimte.
Vervanging van zieke bomen
Door jaarlijkse inspectie wordt in beeld gehouden welke bomen op welk moment een risico vormen voor de veiligheid. In het geval van essentak sterfte wordt tijdig gesnoeid, gekapt en/of vervangen. Op deze wijze zorgen we er voor dat er geen onveilige situaties ontstaan. Zieke bomen in de bossen worden gekapt zodra ze en gevaar voor de omgeving gaan opleveren.
Wegen
Beleidskader:
- Nieuw opgestelde Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan
- Beleidsplan Openbare Ruimte (bijgesteld 2020)
Ontwikkelingen 2021
Begin 2021 wordt een visie voor de vervanging van de wegen en bruggen vastgesteld. In aansluiting op het nieuwe Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP)is in beeld gebracht wat de vervangingsopgave is voor de wegen en bruggen. Dit plan geeft keuzes, prioritering en inzicht in de noodzakelijke toekomstige investeringen hiervoor. We kijken daarbij ook naar nieuwe ontwikkelingen zoals het gebruik van de wegen en bruggen, duurzaamheid, klimaatadaptatie en de toepassingsmogelijkheden van concepten als Smart City.
In het onderhoud van het straatwerk en de wegen in het buitengebied doen we een stap terug. Dit geldt ook voor het onderhoud aan de bermen. We blijven prioriteit geven aan veiligheid, maar voor comfort en aanzien zal het onderhoud minder zijn. Voor het verminderen van het onderhoud aan de wegen en bermen in het buitengebied is het noodzakelijk om de maximale snelheid terug te brengen naar 60 km/uur.
De wegen en bruggen worden, conform het uitvoeringsplan, op de afgesproken niveaus onderhouden. Wij prioriteren het onderhoud op basis van inspecties en ontwikkelingen. Voor de vervanging van de bruggen wordt jaarlijks een bedrag vanuit de bestemmingsreserve naar een afschrijvingsreserve gebracht. Uit het vast te stellen vervangingsplan wegen en bruggen volgt een reserveringsopgave voor de toekomst.
Begroting 2021
De beschikbare budgetten zijn voldoende voor de afgesproken onderhoudsniveaus. Kanttekening daarbij zijn de opgelegde bezuinigingen op onderdelen van de buitenruimte, dit kan leiden tot minder efficiënt beheer. Er lijkt een trend in stijgende eenheidsprijzen bij aanbestedingen, dit kan de beschikbare budgetten onder druk zetten. Het contract voor groot onderhoud aan de wegen wordt begin dit jaar opnieuw aanbesteed.