Ambities

Ambitie 2 - Veilige wegen met vlotte doorstroming

Ambitie 2 - Veilige wegen met vlotte doorstroming

Doelstelling

Noordoostpolder blijft een veilige en bereikbare leefomgeving.

Portefeuillehouder(s)

Anjo Simonse

Trends en ontwikkelingen

Klimaatadaptatie en weginfrastructuur
Extreme weersomstandigheden kunnen de weginfrastructuur tijdelijk verstoren en wegen en kunstwerken zoals bruggen en tunnels beschadigen. Om de gevolgen van klimaatverandering op de weginfrastructuur te voorkomen of beperken, kunnen maatregelen worden genomen bij de aanleg of renovatie van wegen en kunstwerken, bijvoorbeeld door bij de bepaling van de capaciteit voor waterafvoer en waterberging rekening te houden met extreem weer. Specifiek in Noordoostpolder moeten we aandacht hebben voor verzakkingen door droogte en daarmee een verslechtering van de onderliggende asfaltconstructie. Bij herinrichtingen, reconstructies en het vervangen van riolering maken we een integrale afweging hoe we klimaatrobuust/klimaatadaptief kunnen aanleggen.

Nieuwe vormen van vervoer
De minst rendabele vaste buslijnen zullen op termijn verdwijnen. Er moeten andere vormen van (vraagafhankelijk) flexibel vervoer worden ontwikkeld. Samen met de provincie kijken we naar de mogelijkheden. Daarnaast zijn we bezig met de transitie naar elektrisch vervoer. Er komen steeds meer ICT-oplossingen om het verkeer efficiënter, veiliger en/of duurzamer te maken. Denk aan slimme straatverlichting en verkeerslichten. Ook voor Noordoostpolder kan dit interessant zijn.

Versobering onderhoud wegen
Met het vaststellen van de Perspectiefnota 2021-2024 heeft de raad besloten om te bezuinigen op onderhoud van wegen binnen en buiten de bebouwde kom. Buiten de bebouwde kom gaat het om twee derde van de buitenwegen. Dit betreft wegen die vooral gebruikt worden door het bestemmingsverkeer. We gaan deze wegen onderhouden op het minimale niveau. Aanpassingen aan bermen en het repareren van schades doen we alleen als dit nodig is voor de veiligheid. Maaien doen we nog op de uitzichthoeken van de buitenwegen. Het gaat dan vooral om de toegangswegen naar de dorpen en gebiedsontsluitingswegen. Een voorwaarde om deze maatregelen veilig door te voeren, is dat snelheid verlaagd wordt naar 60 km/uur. Die keuze nemen we mee in het nieuwe GVVP.

Rijk stelt extra geld beschikbaar voor laadpalen
De rijksoverheid gaat € 30 miljoen uittrekken voor het plaatsen van laadpalen, schrijft het ministerie van Infrastructuur. De bedoeling is om hiermee een "dekkend, landelijk netwerk van oplaadpunten" te krijgen. Deze middelen gaan vooral naar de 6 regio’s om samenwerking te bevorderen, zodat het plaatsen van laadpalen de komende jaren sneller en goedkoper kan. De 6 regio’s zijn:

1. Provincies Zeeland en Zuid-Holland
2. G4 (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht)
3. MRA Elektrisch (provincies Noord-Holland, Flevoland, Utrecht)
4. Provincies Groningen, Fryslân en Drenthe
5. Provincies Overijssel en Gelderland
6. Provincies Noord-Brabant en Limburg

Wij zijn sinds 1 januari 2020 aangesloten bij de regio MRA-e. Aanvragen voor laadpalen komen binnen en begin 2021 zal er gestart worden met een kansenkaart laadpalen.

Reguliere bedrijfsvoering

Inrichting en beheer openbare ruimte
Wegen, bruggen en alles wat daarbij hoort (straatverlichting, verkeersborden etc.) zijn onderdelen van de openbare ruimte. Wij zorgen voor het beheer daarvan. Als het nodig is, leggen we nieuwe voorzieningen aan. Bijvoorbeeld voor de verkeersveiligheid.

Maatregelen treffen om het verkeer vlot en veilig te houden
Samen met andere partijen maken we verkeersdeelnemers bewuster van veiligheid in het verkeer. Bijvoorbeeld door verkeersexamens voor scholieren met Veilig Verkeer Nederland en overleg met de ouderenbonden.

Verbonden partij(en)

-

Beleidskaders

  • Beleidsplan openbare ruimte 2014-2024 (2014)
  • Fietsbeleidsplan 2014-2020 (2014)
  • Parkeerbeleidsplan 2016-2025 (2016)
  • Gemeentelijk verkeer- en vervoersplan 2020-2030
Deze pagina is gebouwd op 11/13/2020 10:20:30 met de export van 11/13/2020 10:14:32